:: SELAMAT DATANG KE BLOG DAKWAH GLOBAL :: DAPATKAN BUKU-BUKU KAMI DENGAN HARGA YANG MENARIK ::

Monday 16 November 2015

a) Ilmu Sumber Yang Melengkapi Kehidupan Manusia
قُلۡ هَلۡ يَسۡتَوِي ٱلَّذِينَ يَعۡلَمُونَ وَٱلَّذِينَ لَا يَعۡلَمُونَۗ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ ٩


Firman Allah SWT maksudnya: “Katakanlah, Adakah sama orang yang mengetahui (berilmu) dengan orang yang tidak mengetahui (tidak berilmu)?, Sesungguhnya orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang yang berakal sempurna”. (QS. Az Zumar: 9)

قال: من أراد الدنيا فعليه بالعلم, ومن أراد الآخرة فعليه بالعلم, ومن أرادهما معاً فعليه بالعلم.


Rasulullah   bersabda maksudnya: ”Barangsiapa ingin berjaya didunia dengan ilmu, dan sesiapa ingin berjaya di akirat juga dengan ilmu, dan untuk berjaya kedua duanya juga dengan ilmu”. (HR. Imam Muslim)

Kehidupan kita di dunia hanya sementara, kita semua akan mati dunia disifatkan sebagai ladang tempat bercucuk tanam yang mana hasilnya kita akan nikmati di akhirat kelak. Baik amalan di dunia maka baiklah balasan di akhirat, buruk amalan di dunia maka azab Allah SWT menanti di akhirat.

Misalnya, untuk kita menjadi peladang yang berjaya mestilah kita mengetahui ilmu yang berkaitan dengan perladangan, bertepatan dengan hadis diatas disuruh kita menuntut ilmu untuk menjadi manusia yang berjaya di dunia, dan dengan ilmu juga kita dapat beramal dengan suruhan dan tegahan Allah SWT yang akan menjamin kita selamat di akhirat. Menuntut ilmu disuruh oleh agama bahkan menjadi kefardhuan setiap muslim dan muslimat. 

No comments:

Post a Comment